Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

Zapraszam serdecznie na
konsultację online.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę rozmowy.

Ukryj kalendarz

Moje porady

Jakie owoce jeść najlepiej latem

Kiedyś uważano, że owoce da się podzielić na ochładzające oraz rozgrzewające. Czy to jest prawda czy mit?

Nie ma na to przekonujących dowodów naukowych. Można jednak znaleźć pewna prawidłowość. Jeżeli w owocach jest więcej wody, a mniej masy suchej to zazwyczaj przekłada się to na mniejszą kaloryczność i właściwości chłodzące. Dlatego lato to doskonała pora, aby serwować sobie na przykład arbuzy, które zawierają dużo wody tym samym nawadniają organizm. Kiedy tracimy cenne mikroelementy z potem warto je uzupełniać pijąc latem koktajle owocowe z nasionami chia oraz jedząc chłodniki z warzyw i owoców.

Podjadanie między posiłkami

Co się dzieje, gdy stale coś jemy?

Każda rzecz, czy to jest płyn o jakimś smaku, czy pokarm, który się gryzie, cukierek, czy guma do żucia, jest dla organizmu posiłkiem. Smak, żucie, gryzienie wysyłają sygnał do mózgu, a stamtąd do trzustki, by rozpocząć produkcję insuliny, gdyż właśnie następuje jedzenia, a hormon ten jest transportem energii do komórek. Jeśli jesz dużo węglowodanów („dużo” jest określeniem indywidualnym dla każdej osoby i zależy od wielu czynników) albo po prostu sięgasz po nie do każdego posiłku, a one nie są w danym momencie potrzebne, nie aż w takiej ilości, bo np. siedzisz właśnie w biurze i praca twoich mięśni ograniczona jest do minimum, to energia nie będzie krążyła we krwi i czekała na lepszy czas, lecz insulina bardzo szybko odprowadzi ją do komórek tłuszczowych, czyli zmagazynuje w postaci tkanki tłuszczowej.

Gluten w diecie dziecka

Mam 5-miesięczne dziecko. Czy powinnam wdrożyć już gluten do diety? Spotkałam się z teorią, że im później go wprowadzimy, tym dziecko będzie mniej narażone na nietolerancję.

Szanowna Pani,
zgodnie z aktualnymi zaleceniami, gluten należy wprowadzać do diety między 5. a 6. miesiącem życia dziecka. Nie ma żadnych danych wskazujących na korzystny wpływ opóźnienia wprowadzenia glutenu do diety niemowlęcia. Wyniki badań pokazują, że zbyt późne podawanie dzieciom pokarmów z obecnością niektórych alergenów może w przyszłości wpłynąć na zwiększone ryzyko występowania niektórych nietolerancji pokarmowych.
Jak każdy nowy produkt, gluten należy wprowadzać stopniowo, w małych ilościach. Jeśli dziecko będzie dobrze tolerowało nowy produkt, należy zwiększać ilość glutenu, tak aby na stałe był elementem jadłospisu.

Niepohamowany apetyt na słodycze

Odkąd pamiętam zawsze miałam duży apetyt na słodycze a w trakcie odchudzania jeszcze się to nasila. Jaka może być przyczyna takiej chęci na słodkie? Jak sobie z tym radzić?

Słodki smak może być uzależniający, ale nie zawsze chodzi o tę słodycz. Bardzo często sięgamy po słodycze bezpośrednio po obiedzie, do porannej bądź popołudniowej kawy, podczas oglądania naszego ulubionego serialu. Zazwyczaj jest to nasz wieloletni nawyk, którego nie jesteśmy świadomi i który ciężko zmienić z dnia na dzień. Niejednokrotnie ważny jest dla nas efekt chrupania (np. wafelki) lub ssania (np. cukierki, rozpuszczanie w ustach czekolady).
Kolejną przyczyną apetytu na słodycze, poza nawykiem, mogą być niedobory żywieniowe w organizmie. Podczas stosowania diety nieodpowiednio zbilansowanej, czasem niskokalorycznej (zwłaszcza podczas samodzielnego odchudzania) narażamy się na niedobory makro- i mikroskładników. Kiedy taka sytuacja występuje przez dłuższy okres czasu, nasz organizm wyczerpuje swoje magazyny witaminowe i powoli zaczyna odczuwać wszelkie braki odżywcze, dając nam sygnału w formie "głodu", który często odczuwamy jak ochotę na "coś" dodatkowego. Nieświadomie tym "czymś" według naszego podejścia są właśnie słodycze, jako forma szybkoprzyswajalnych węglowodanów. Słodkie przekąski są także łatwodostępne i w każdej chwili możemy z nich korzystać.
W celu uniknięcia ochoty na podjadanie słodyczy, warto przeanalizować swój dotychczasowy jadłospis i sprawdzić czy nieświadomie nie generujemy niedoborów żywieniowych. Jeśli zauważamy pewne zależności w przekąskach np. zawsze po obiedzie musimy sięgnąć po słodycze, pomocne okaże się usunięcie wszystkich słodyczy z otoczenia (dom, praca itp.) i zastąpienie ich na początek świeżymi owocami - będzie to równie słodka, ale zdrowa alternatywa.

Potrawy grilowane

A co z tym grillowaniem?

W trakcie grillowania lub pieczenia nad ogniem wytwarza sie sporo rakotwórczych substancji smolistych, im bardziej spalone mięso, tym więcej HCA, WWA, AGE-s. Jeśli użyjesz tłuszczu roślinnego do marynowania mięsa na grill, to powstają dodatkowe kwasy tłuszczowe trans i akronelina. Jeśli korzystasz z aluminiowej tacki, w twoim mięsie pojawiają toksyczne zwłaszcza dla mózgu związki glinu, jezeli będziesz grillować na patelni lub grillu elektrycznym z płytkami teflonowymi, ulotni się kwas perfluorooktanowy, który jest podejrzany o działanie kancerogenne (pronowotworowe), mutagenne i prohormonalne.

Śniadanie bez sztucznych dodatków

Czym kierować się podczas zakupów ?

Podczas zakupów unikamy produktów wysoko przetworzonych. Produkty wysokiej jakości nie potrzebują dodatków do żywności. Wynika to z faktu, ze producent stosując najlepszy surowiec, nie musi dodawać do produktu finalnego barwników, wzmacniaczy smaku, sztucznych aromatów, emulgatorów, stabilizatorów czy też substancji zagęszczających. Produkty wysokiej jakości zawierają tylko naturalne składniki. Warto pamiętać, że artykuły wysoko przetworzone są destrukcyjne dla zdrowia. Przykładowo regularne spożywanie syropu glukozowo-fruktozowego, który jest nagminnie dodawany do słodyczy, przetworów mlecznych czy też soków prowadzi do epidemii otyłości czy też cukrzycy. Nowością na rynku są produkty stworzone w 100% naturalne ze składników pochodzenia roślinnego. Przykładem są produkty Sante z pełnego ziarna i bez dodatku cukru. Najlepszym wyborem będą produkty pełnoziarniste, które zawierają błonnik, witaminy i składniki mineralne.

Syndrom zmęczonych nadnerczy

Czy istnieje syndrom zmęczonych nadnerczy?

dz też Uważa się, ze od nadnerczy wszystko się zaczyna i mogą one mieć wpływ powodzenie bądź też niepowodzenie w walce z chorobami autoimmunizacyjnymi, jak również są kluczowe dla przywrócenia prawidłowej pracy tarczycy. Niewłaściwa praca nadnerczy może dawać podobne objawy czy też dolegliwości jak niedoczynność tarczycy i związane z tym zmęczenie i wypadanie włosów. Większość skupia się jednak na tarczycy, zapominając o nadnerczach, a często to od nich należny zacząć lub zastosować podejście holistyczne czyli całościowe, biorąc pod uwagę wszystkie źle pracujące organy. Chcąc przywrócić równowagę w nadnerczach należny zrezygnować z kawy, alkoholu oraz cukru.

Kaloryczność diety redukcyjnej

Jaką kaloryczność diety powinnam stosować, aby schudnąć? Na podstawie mojego badania na analizatorze masy i składu ciała – podstawowa przemiana materii wynosi 1223 kcal, natomiast całkowita 1883 kcal.

Nie powinna Pani obniżać kaloryczności swojej diety poniżej podstawowej przemiany materii czyli 1200 kcal. Zatem, żeby zdrowo schudnąć, kaloryczność Pani diety powinna wynosić około 1500 kcal. Poza kalorycznością diety równie ważna jest jej jakość spożywanych posiłków. Istotne są także proporcje składników (białka, węglowodany, tłuszcze) w diecie. Powinny one wyglądać następująco: białko 20-25%, węglowodany 50-55% oraz tłuszcze 25%.

Wchłanianie wapnia w dietach elimacyjnych

Co z wapniem w dietach eliminacyjnych?

Do prawidłowego wchłania wapnia niezbędne jest co najmniej kilka czynników, takich jak: krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, magnez, witamina A w postaci retinolu, witamina D3, sprawne jelita i witamina K2, która w nich powstaje, do tego sprawna gospodarka hormonalna. Na prawidłowe uwalnianie wapnia wpływa wiele hormonów, w tym płciowe, które są uzależnione również od poziomu cholesterolu w diecie, poziomu insuliny, a zatem współistniejących stanów zapalnych itp. Nie wystarczy zatem suplementować wapń. W tym celu potrzebna i niezbędna jest prawidłowo zbilansowana dieta bogata w białka, tłuszcze i węglowodany oraz sprawnie funkcjonujący organizm. Wszystko w myśl zasady zamień „białe” na „zielone”.

Młody jęczmień

Jakie właściwości zdrowotne posiada młody jęczmień

Młody jęczmień zawiera wiele właściwości zdrowotnych, dzięki czemu można go uznać za za żywność funkcjonalną. Młody jęczmień jest bardzo popularny w Japonii, gdzie od wielu lat spożywa się w postaci zielonego napoju. Przypisuje się jemu właściwości przeciwrządowe, antyoksydacyjne a także obniżające stężenie glukozy i cholesterolu w surowicy krwi. Młody jęczmień w porównaniu do zboża jęczmiennego, nie zawiera glutenu dlatego z powodzeniem może być stosowany przez osoby będące na diecie eliminacyjnej. Podsumowując młody jęczmień poprawia funkcjonowanie jelit, jest "wymiataczem" wolnych rodników, działa przeciwcukrzycowa, ma potwierdzony efekt antydepresyjny.

Jem mało a nie chudnę

Dlaczego nie chudnę skoro jem mało?

Kiedy chcemy się odchudzać to zazwyczaj zaczynamy od zmniejszenia ilości posiłków i ich porcji. Słusznie, bo redukcja kaloryczna to odpowiednie podejście, aby zmniejszyć masę ciała. Istotne jednak, aby nie obniżać kaloryczności zbyt mocno. Za niska wartość kaloryczna naszej diety w krótkim czasie może spowodować niedobory żywieniowe (zbyt małą ilość przyjmowanych witamin, minerałów), co w dalszym etapie przyczyni się do spowolnienia metabolizmu. Organizm otrzymując za mało pożywienia, "przestawia" się na tryb "oszczędzania" a więc spowolnienia, co przy redukcji masy ciała nie jest wskazane.
Bardzo możliwe, że w Pani przypadku właśnie tak się dzieje. Warto przeanalizować swój jadłospis pod kątem kaloryczności oraz wartości odżywczych i wdrożyć zalecenia dietetyczne przyspieszające metabolizm.

Bulion w dietach eliminacyjnych

Jakie właściwości ma bulion?

To bogactwo składników witaminowych, ale przede wszystkim mineralnych niezbędnych do prawidłowej budowy naszych kości. Bulion jest również źródłem dwóch bardzo ważnych aminokwasów: proliny i glicyny, które stanowią coś w rodzaju spoiwa i konstrukcji tkanek. Biorą udział w procesach naprawy komórek, kodu genetycznego, w szczególności gdy cierpimy na choroby autoimmulogiczne lub zespół jelita przesiąkliwego. Uważa się, że prolina posiada zdolność do cofania się złogów miażdżycowych, choć wiadomo, ze bez zmiany stylu życia, zbilansowanej diety nie da się tego efektu osiągnąć.